Create your strategy

Create your strategy

Cum să elaborezi o analiză de piață de la 0

 Înțelegerea clientului este elementul-cheie pentru succesul oricărei afaceri. Dacă nu există o înțelegere aprofundaă  a pieței, multiple probleme pot apărea în crearea unei strategii de marketing și a noi produse.

 Aici este momentul în care intervine analiza pieței: în următorul articol vor fi explicați pașii necesari pentru elaborarea unei analize de success. 

 O analiză de piață constă în patru părți:

  1. Analiza industriei: se descrie starea curentă a industriei și previziuni asupra viitoarelor trenduri.
  2. Piața-țintă: Cine sunt clienții tăi? Se detaliază numărul, nevoile lor și analiză demografică.
  3. Competiția: Descrie poziționarea competitorului, punctele forțe și pe cele slabe.
  4. Fixarea prețului și previziuni: Determinarea prețului produsului va determina poziționarea firmei pe piață, iar previziunuile vor indica mărimea segmentului de piață pe care dorești să îl obții.

 Fie că ai de gând să scrii un business plan pentru afacerea ta sau să te prezinți în față unui investitor, o analiză a pieței bine făcută te va ajută să pui la cale o strategie inteligentă și mai eficientă pentru compania ta. Odată ce ai cunoștințe aprofundate despre piața-țintă, vei fi mai bine poziționat pentru a crea produse și servicii apreciate de clienții tăi. Pentru a te ajuta să pui la punct o strategie eficientă, vom detalia ce trebuie să conțină fiecare pas din analiză pieței. 

Pasul 1: Analiza industriei

 Primul pas este să descrii industria în care activezi și să discuții direcția înspre care se îndreaptă. Vei vrea să incluzi metrice cheie precum mărimea, trenduri și creștere proiectată. 

 Studierea și analizarea industriei este diferită de analiza pieței. Atunci când documentezi industria, observi afaceri asemănătoare ție. Asta e diferit față de de analiza pieței, unde vrei să afli mai multe despre clienții afacerii. Viziunea de ansamblu asupra industriei demonstrează investitorilor că înțelegi în mare viziunea mediului de business în care te afli. Pe lângă acestea, te va ajută să înțelegi dacă va fi înregistrată o creștere în cererea pentru produsele tale, cât și nivelul de competiție așteptat.

target-market

Pasul 2: Piața-țintă

  • Mărimea pieței: Spre deosebire de mărimea industriei, măsurată de-obicei în lei, mărimea pieței este indicată de numărul de client potențial interesați de produsul sau serviciul tău.
  • Analiză demografică: Descrie vârsta, sexul, educația, veniturile etc tipice ale clienților tăi.
  • Locația: Dacă potențialii client sunt concentrați într-o locație sau regiune specifică, elaborează asta.
  • Modele comportamentale: Explică obiceiurile de cumpărare a clienților tăi.
  • Trenduri: Comportamentul clienților se schimbă întotdeuna. Dacă ai observat trenduri legate de piață-țintă, include-le aici.

 Este în regulă dacă ai tipuri diferite de clienți! Atunci când ai mai mult de un tip de client, a venit momentul să te ocupi de “market segmentation”, care implică gruparea clienților în tipuri similare și descrierea caracteristicilor fiecărui segment. 

Pasul 3: Competiția

 Analiza pieței nu este completă fără a lua în considerare competiția. Pe lângă cunoașterea aprofundata a afacerilor cu care concurezi, o bună analiză a competiției va indică punctele slabe are acestora. Prin această metodă, va fi posibil să te diferențiezi prin oferirea de produse și servicii ce acoperă arii necunoscute competiției. 

Atunci când analizezi competiția, este indicat să consideri următoarele aspecte:

  • Competiția directă: Acestea sunt firmele care oferă produse și servicii similare cu ale tale. Potențialii clienți sunt cei care achiziționează de la aceste firme la momentul actual 
  • Competitia indirectă: Gândește-te la competitorii indirecți ca la soluții alternative la probleme pe care le rezolvi. Această metodă este utilă și importantă în special pentru companiile care își creeza produse/servicii noi. 
  • Gaseste-ți nișa: Nu îți dorești să te prezinți în aceeași manieră ca și competiția, nu? Asigură-te că demonstrezi cum afacerea, produsele sau serviciile tale se diferențiază de cele ale competitorilor. Pentru o afacere normală, diferențierea poate consta în locație, tipuri de servicii, ambianță sau preț. 
  • Barierele de intrare: Descrie ce tip de asigurare vei folosi pentru a preveni firmele noi de la a concura cu ține. Poate ai o locație specială sau brevete ce îți vor garanta succesul.
price

Pasul 4: Fixarea prețului și previziuni

Pasul final ce trebuie efectuat în analiza pieței este să stabilești prețul produsului sau a serviciului și să creezi o previziune a vânzărilor pentru a estima mărimea segmentului pieței pe care o vei acapara. 
 În primul rând, gândește-te la fixarea costului. Bineînțeles, trebuie să te asiguri că prețul tău este mai mult decât costul producerii și livrării acestuia. Dar, pe lângă acestea, ia în considerare mesajul pe care prețul tău îl transmite clienților tăi. 
 În majoritatea timpului, un preț ridicat este asociat cu o calitate ridicată. Însă, dacă prețul tău tinde să fie ridicat, fii sigur că restul strategiei de marketing sugerează de asemenea că distribui un produs/ serviciu de înaltă calitate; de la aspectul afacerii tale, la logo și experiența clientului, prețurile ridicate trebuie să fie însoțite de o experiență de înaltă calitate pe întregul parcurs. 
Aceste reguli se aplică și în cazul unui preț mic, alinierea viziunii și aspectului fiind foarte importante. 

 

Elaborarea unei analize de piață bune este un exercițiu ce merită aplicat. Va ajută la dezvăluirea punctelor slabe și te va pregăti să concurezi cu alt firme. Și mai important, te va face să îți înțelegi clienții și le livrezi cea mai bună experiență.

Leave a Reply

Close Menu